Verkopers worden niet altijd serieus genomen. Onterecht natuurlijk, want als er één beroepsgroep volhardend is, getraind wordt, valt en weer opstaat, deuken in ego’s oploopt, 'klappen' krijgt en moet vechten voor de omzet, is het deze wel.
Stel, u bent voor een eerste kennismaking bij uw prospect op gesprek geweest. U heeft, na een grondige probleem- en behoefteanalyse, de vraag gekregen uw idee/aanpak eens uit te werken.
U bent aan de slag gegaan met een tijdrovend voorstel op maat. U heeft een vervolgafspraak gemaakt en u wordt voorgesteld aan de assistent inkoop. U heeft vriendelijk gekeken en opnieuw uw verkoopvaardigheden maximaal ingezet. Nou ja, vriendelijk... Eigenlijk weet u helemaal niet waarom de keuze niet gemaakt is op het moment dat u afsloot. Maar dat wilde u niet laten merken.
Na herhaaldelijk bellen heeft u eindelijk een contactmoment. 'Wij zijn er nog niet uit, kunt u ons een andere aanbieding maken?' Natuurlijk maakt u die, hoewel u eerder al een aanpassing heeft doorgevoerd en doorgesproken.
U maakt opnieuw een vervolgafspraak in Foxhol met een of andere vage BU manager. Foxhol, denkt u nog: 'Ach, dat ligt 3,5 km van de Duitse grens. Kan ik mooi een originele Bratwurst bestellen voordat ik straks twee en half uur terug ga sturen.'
U heeft het verzoek gekregen om met de BU manager te inventariseren waar het nu echt om gaat, u haalt weer diep adem en het hele circus begint van voor af aan. U onderbouwt uw derde voorstel. Dankzij uw prijsverkoopmethodiek weet u een voor beide partijen winstgevende deal te maken.
U krijgt te horen dat uw voorstel naadloos aansluit op de behoefte. U slaakt een zucht van opluchting. De finish is in zicht. Echter, er wordt vandaag geen beslissing genomen. Uw voorstel moet nog even langs de Procurement Officer.
U krijgt te horen dat u zich geen zorgen moet maken. Het is maar een formaliteit. Na herhaaldelijk bellen hoort u dat u het niet bent geworden. U baalt. U bent boos, gefrustreerd, vraagt zich af waar het misliep, wat u heeft laten liggen en wat in vredesnaam een Procurement Officer is. Bovendien was de Duitse Bratwurst niet te pruimen en kreeg u op de lange weg terug, net nadat u geflitst was, een lekke band.
U slikt nog eens, schudt uw hoofd zoals Daffy Duck nadat hij voor de zoveelste keer door een aambeeld is geraakt en haalt diep adem. U trekt lering en gaat onverdroten verder, op zoek naar de volgend deal.
'In je kracht staan' is in 2011 verkozen tot de vaagste vaagtaal. Onzin! In ieder geval geldt het niet voor al die salesmannen en -vrouwen die heel goed weten wat ze willen, balanceren tussen de voorkeursstijlen die er voor zorgen dat je überhaupt in je kracht kunt staan en er gewoon voor gaan! Niets vaags aan. Zij zijn topsporters in hun vakgebied. Ga er maar aan staan, maak het maar eens waar.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten